ANDA kaum apa? Itu soalan lazim yang ditujukan kepada Nursyahirah Mohd.
Aziz yang baru berusia 13 tahun memandangkan wajahnya yang tidak tumpah
seperti gadis Asia Barat.
Memiliki mata besar dan hidung yang mancung, gadis yang menuntut di
Sekolah Menengah Seksyen 7, Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor itu
rupa-rupanya berketurunan Pakistan.
Namun, peliknya walaupun ibu bapa Nursyahirah sememangnya berketurunan
Pakistan, namun dia tidak fasih bertutur dalam bahasa ibunda mereka
Punjabi atau Urdu.
Akui Nursyahirah, sewaktu zaman kanak-kanak dahulu penguasaan bahasa
Punjabinya lebih teruk. Dia hanya faham sedikit apa yang dituturkan oleh
ahli keluarganya dan langsung tidak dapat membalas bicara dalam bahasa
tersebut.
"Bayangkan, apa yang disebut lain bunyi dan maknanya pun berbeza.
Apabila itu berlaku, saya berasa malu untuk meneruskan perbualan," kata
gadis itu yang akhirnya lebih senang berbahasa Melayu dengan ahli
keluarga di rumah.
Keselesaan berbahasa Melayu dan Inggeris di sekolah mungkin telah mengehadkan kemampuan Nursyahirah menguasai bahasa Punjabi.
Pakistan celup
Sewaktu berusia 8 tahun ketika di sekolah, rakan-rakan mula melabelkannya sebagai Pakistan celup.
"Ramai kawan di sekolah yang gemar menonton filem Bollywood sehingga
meminta saya menterjemahkan pelbagai jenis ayat dari bahasa Melayu ke
bahasa Punjabi kepada mereka.
Pada kebanyakan masa, memang saya terpaksa menghampakan permintaan
tersebut kerana memang saya tidak tahu banyak perkataan Punjabi.
Akhirnya, label Pakistan Celup memang sangat menghantui saya," tuturnya
sambil mengakui gelaran tersebut ternyata memberi kesan mendalam pada
dirinya, sehingga sejak itu dia nekad untuk mula menguasai bahasa
Punjabi
Sejak itu juga, gadis berkulit cerah itu mula menonton filem-filem
Bollywood dan menjadi pencinta filem berkenaan, walaupun sebelum itu dia
amat jarang menonton filem berkenaan.
Selain itu, dia juga akan melayari laman web yang mempunyai rangkaian
panduan bahasa Punjabi kerana kaedah itu banyak membantunya menguasai
dengan kebih cepat bahasa tersebut.
Pada masa yang sama, dia juga akan bertanya kepada ibunya mengenai perkataan-perkataan yang sukar difahami.
"Saya melihat langkah-langkah itu memudahkan saya untuk belajar bahasa
ibunda saya, malah membuatkan saya semakin berminat dengan bahasa
tersebut. Jika dahulu saya kosong, kini semakin bertambah baik,"
ujarnya.
Kemerosotan bahasa ibunda menurut bidang linguistik adalah kegagalan
penutur aslinya untuk menguasai bahasa tersebut. Ia biasanya berlaku
disebabkan oleh jumlah penuturnya yang makin berkurang atau perkembangan
bahasa lain yang menghakis kepentingan bahasa ibunda itu.
Biarpun Persatuan Linguistik Amerika Syarikat menyatakan terdapat antara
6,800 hingga 6,900 jenis bahasa di dunia ini, namun globalisasi hari
ini menyebabkan hanya beberapa bahasa menjadi keutamaan. Ternyata,
globalisasi yang dipacu oleh kemajuan internet begitu dekat dengan
generasi muda.
Lantaran itulah, kemerosotan penguasaan bahasa ibunda dalam kalangan generasi muda agak ketara.
Baca lagi di KOSMO
wahai genarasiku ,marilah bersama kita memperkasa bahasa kita kerana bahasa kita menunukkan imej kita...!
ReplyDeletebelajarlah bahasa ibunda kita sedalamnya kerana makin banyak yang kita belajar makin bertambahlah penguasaan bahasa kita...
Delete